Waardekern utiliteitsbouw uitgelicht: Detlev aan het woord als waardekernmanager

15 september 2022
Detlev Keijdener

Detlev Keijdener

Detlev Keijdener is projectmanager bouwontwikkeling binnen de Utiliteitsbouw. De kracht van zijn team is het realiseren van nieuwbouw, zoals bedrijfsgebouwen, publieke en industriële gebouwen en ziekenhuizen. Zij zetten hun tanden graag in omvangrijke, dynamische en complexe projecten.

Hoe enthousiast ben jij over je nieuwe rol als waardekernmanager?

“Ik hou sowieso van uitdagingen en nieuwe zaken oppakken. Deze extra aanjagende rol als ‘waardekernmanager’ biedt mij extra ruimte om aandacht te geven aan het optimaliseren van onze dienstverlening. Dus ja, ik ben zeker enthousiast!”

Meer mogelijkheden binnen een waardekern

“Hoe gaaf is het als een groot bedrijf, zoals Laudy, ook de voordelen van een kleine organisatie kan hebben. Denk bijvoorbeeld aan klantgerichtheid, flexibiliteit en wendbaarheid. Met een scherpe focus op het type project en klant. Dat kunnen we allemaal realiseren binnen een specialistische waardekern. Processen binnen de utiliteitsbouw zijn namelijk anders dan bijvoorbeeld bij de restauratie of woningbouw. Een integraal projectteam van de waardekern utiliteitsbouw kan nu nog beter specifieke processen aanpassen en verbeteren. Een mooie ontwikkeling.”

Focus “het belang van het project centraal stellen”

“Mijn focus zal primair liggen op het belang van het project en de meerwaarde voor de klant. Dit doen we samen met onze bouwpartners. Onze verbeterpunten en ervaringen binnen de waardekern utiliteitsbouw zullen wij uiteraard bedrijfsbreed delen met de andere waardekernen. Op die manier kan elke waardekern iets meenemen dat ook voor hun van belang kan zijn. Het wiel hoeft niet opnieuw uitgevonden te worden.”

Meer aandacht voor projectevaluaties

“Ik kan verschillende onderwerpen noemen die ik binnen mijn team zou willen bespreken. Een ervan zijn de projectevaluaties. Hoge werk- en tijdsdruk zorgen vaak dat projectevaluaties te weinig aandacht krijgen. In ons hoofd zijn wij al bezig met het organiseren van het nieuwe project. Dat kan beter. Van bestaande projecten kunnen wij zoveel leren. Als team nemen wij nu meer de tijd om projecten te evalueren en te analyseren en op de wensen uit de markt te anticiperen. Zo werken we optimaal aan kwaliteitsverbetering. In het belang van onze opdrachtgevers en samenwerkingspartners en uiteraard ook voor onze interne organisatie.

Problemen in de bouw? Benoem het en kom met oplossingen, zodat de opdrachtgever zijn/haar keuze kan maken.”
Over de schutting gooien moet verleden tijd zijn

“Het verbeteren van het offertetraject is ook een item. Over de schutting gooien moet verleden tijd zijn. Daar bedoel ik mee dat het offerte-aanvragen voor een aanbestedingstraject veel efficiënter kan. Het stellen van onduidelijke vragen aan uitvoerende partijen, leidt niet tot de beste offerte en zorgt voor onnodige vertraging. Daar wordt niemand blij van. Meer aandacht besteden in de voorbereiding heeft voordelen. Bij de uitvraag moet ook de werkvoorbereider, de uitvoerder en de projectleider betrokken zijn. Zo kunnen we de vragen gezamenlijk bestuderen en bespreken. Op die manier weten we op alle niveaus wat er van ons in de uitvoering van het project verwacht wordt. Geen gedoe meer achteraf. Tegelijkertijd kunnen we aanbestedingsvragen concreet toelichten voor het offertetraject en daarmee glasheldere vragen stellen aan onze samenwerkende partners. Ik ben overtuigd dat wij niet alleen sneller antwoord en een betere prijs krijgen, maar bovenal kunnen rekenen op een plezierige samenwerking.”

Samenhorigheid

“Er zullen altijd onvoorziene problemen ontstaan tijdens de bouw, maar als wij samen eerst in oplossingen blijven denken in het belang van het project, draagt dit bij aan samenhorigheid. We komen dan vast en zeker ook tot een oplossing binnen de contractuele en financiële afspraken.” Detlev is heel stellig: “Daar heb ik alle vertrouwen in!”