Woningbouw renovatie en verduurzaming: onze waardekernmanagers aan het woord

20 mei 2022
Nicole Budé en Ben Scheres

Nicole Budé en Ben Scheres

De projectmanagers bouwontwikkeling en bouwrealisatie van de Waardekern Woningbouw Renovatie & Verduurzaming weten wat de klant wil. Met persoonlijke aandacht en glasheldere communicatie kun je bergen verzetten. We laten ze graag aan het woord.

Hoe enthousiast zijn jullie over je nieuwe rol als waardekernmanager?

Nicole: “Ik ben blij dat ik samen met Ben deze kar mag gaan trekken. Wij hebben dezelfde visie.

Met een vast clubje mensen willen wij deze waardekern verder laten groeien. Vooral werken aan wederzijds vertrouwen tussen ons en de opdrachtgever. Deze laatste moet weten dat hij er niet alleen voor staat. Wij doen het samen! Het tonen van eigenaarschap zal hier sterk aan bijdragen.”

Ben: “Ik heb een prachtige kans gekregen. Ik was werkvoorbereider en kan nu binnen het bedrijf groeien naar de functie van projectmanager. Het klopt dat Nicole en ik er op dezelfde manier instaan. Wij willen de opdrachtgever helpen met datgene wat hij moet realiseren. Dat doen wij door hem, met onze houding en werkwijze, te overtuigen dat wij aan dezelfde kant van de tafel zitten. Een fijne samenwerking staat en valt met de mensen die het moeten doen.”

Opdrachtgevers bijstaan

Nicole: “Kijkend naar het klimaatakkoord, moeten er tot 2030 anderhalf miljoen woningen verduurzaamd worden. Dat is nogal wat. En de huidige energiearmoede maakt deze opgave alleen nog maar urgenter. Wij hebben inmiddels mooie projecten gerealiseerd, niet alleen voor woningcorporaties, ook voor VVE’s en beleggers. Onze werkwijze is transparant. Aandacht en communicatie zijn hierbij belangrijke elementen. Uit de praktijk horen wij dat pro-actief communiceren nog altijd heel moeilijk blijkt te zijn. Wij denken hier anders over. Wat je afspreekt moet je ook waar maken! Dat is voor ons een gouden regel.”

Ben: “Ook het betaalbaar houden van woningen is een actueel thema. Tijdens de verduurzaming van een woning is het een goed moment om dit te combineren met het nodige onderhoud aan de woning. Wij zien het als onze taak om vroeg in het proces mee te denken om het ‘ideale’ totaalplaatje te vinden tussen de juiste investering in relatie tot het ‘total cost of ownership’.”

“Wij zien de opdrachtgever als een collega. In onze samenwerking gaan we voor een 10+ als eindresultaat. Daar doen wij ons stinkende best voor.”

Langdurige klantrelaties

Nicole: “In onze samenwerking staat de mens centraal. Zaken doe je immers met mensen en niet met een bedrijfslogo. Opdrachtgevers willen drie dingen: het project binnen budget realiseren, tijdens het project zo min mogelijk overlast voor de bewoners en bewoners die tevreden zijn met het eindresultaat. Ons team stelt hen daarin niet teleur. In tegendeel.

We hebben enkele langdurige samenwerkingen met woningcorporaties. Je merkt dat als teams langer samenwerken elkaar steeds beter gaan begrijpen. We hebben bewezen dat wij het echt samen doen en de opdrachtgever en eindgebruiker in alles wat we doen centraal stellen. Gaaf toch! ”

Vaste teams

Ben: “Dit maakt duidelijk dat wij graag werken met een vast waardekernteam en met vaste onderaannemers. Voor partnership heb je uiteraard een stabiele orderportefeuille nodig. Wij bezoeken daarom actief onze potentiële klanten om hen te wijzen op onze toegevoegde waarde in de renovatie, verduurzaming en onderhoud van woningen.”

Nicole: “Ben en ik werken hard aan de toekomst van ons specialistisch team Woningbouw Renovatie & Verduurzaming. Wij hebben er zin in!”